ZiPTalk is de podcast van ZiPconomy. In deze aflevering gaat Narada Bouwman in gesprek met Albert Allmers, directeur en initiatiefnemer van FinanceFactor en Joke Twigt, redacteur en onderzoeker bij ZiPconomy. Zij zoomen in op de wereld van finance professionals : FinanceFactor en ZiPconomy hebben eind 2022 een groot onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de finance professional 2.0. Kernvraag was: wat zijn de voornaamste trends en ontwikkelingen in het vakgebied en wat betekenen deze voor hun eigen ontwikkeling en hun positie op de arbeidsmarkt?
Finance professionals zien digitalisering als een van de sterkst groeiende ontwikkelingen in hun vakgebied. Dat vraagt vaardigheden om data in de breedte van de business te interpreteren. Het werk vraagt duidelijk meer inzicht in andere processen van een organisatie en het vermogen om buiten de eigen afdeling te kijken. Het werk verandert daardoor in het managen van de driehoek processen-systemen-mensen. De trend om minder cijfermatig en breder werkzaam te zijn, is hiermee duidelijk ingezet.
In de podcast worden de onderzoeksresultaten toegelicht en hoe de finance professional met zijn persoonlijke ontwikkeling omgaat. Allmers legt uit dat de transformatie van de traditionele blauwe controller richting de tactische en strategisch denkende en acterende partner in business zeker mogelijk is. Bewustzijn van onderliggende waarden, iemands DNA en denkstijl is de sleutel. De denkstijl van de mens heeft namelijk een directe relatie met de structuur van het brein. Bij de linkerhersenhelft, die de natuurlijke voorkeur heeft van de finance professional, speelt de ratio een belangrijke rol. Logisch redeneren en structuur. Bij de rechterhersenhelft is dat juist emotie en empathie. Die kant, waar de soft skills zitten, is minder ontwikkeld bij financials.
Een brede organisatieblik verkrijgen betekent volgens Allmers niet per definitie dat de finance professional zélf soft skills moet ontwikkelen die minder bij zijn natuurlijke DNA passen. Zijn advies aan de finance professional is: “De transformatie kan je wel maken, maar niet alleen. Organiseer een team om je heen waarin de juiste persoon op de juiste plek zit.” Dé conclusie van het onderzoek is dan ook: houd rekening met hoe je brein is gestructureerd is. Als je meer vast zit aan de linkerzijde, organiseer dan die rechterkant en doe dat op een slimme manier. Je hóeft niet van dat blauwe af, zolang je maar kleur bekent!
Wil je de hele podcast beluisteren? Luister hem hier op Spotify (30 minuten).
Rapport ‘Finance Professionals bekennen kleur’
Het rapport ‘Finance Professionals bekennen kleur’ is het resultaat van een groot onderzoek door FinanceFactor en ZiPconomy onder hoog opgeleide finance professionals naar de toekomst van het vakgebied. Van de respondenten is het merendeel CFO (27 procent) of controller (45 procent). In het onderzoek staat de vraag centraal wie de finance professional van morgen is en hoe gaat deze omgaat met ontwikkelingen en de veranderende rol. De feitelijke onderzoeksresultaten zijn letterlijk van een ‘gezicht’ voorzien door middel van vier grote interviews met finance professionals; mooie, inhoudelijke en persoonlijke portretten van vier mensen uit het vak.
Dit marktonderzoek onder finance professionals is in 2022 voor de eerste keer gehouden. De bedoeling is dit onderzoek tweejaarlijks te herhalen, zodat daarmee een marktmonitor ontwikkeld wordt. Download hier het rapport ‘Finance Professionals bekennen kleur‘.